Až Vám zčerná obrazovka, přejděte na Linux!

Proč používat Linux

úterý 27. ledna 2009

Ubuntu a české fonty

Moje desetiletá dcera Kačenka dostala ve škole za úkol napsat přes víkend nějakou povídku. Paní učitelka měla na mysli klasické vyprávění, kterého jsme se jako mladí napsali doalelujá. Jenže dcerstvo to vzalo zgruntu a protože chce být spisovatelkou, měla toho na 15 stránek školního sešitu. A protože to měla hodně škrabopisně, poprosila mne, abych jí to vytiskl na počítači.
A protože to chtěla mít stylové (povídka se jmenuje Strašidelné prázdniny, je to laděno jako deníček 14leté holky, ve kterém sou úryvky tisícileté kroniky, jedno kouzílko a taky dopis od kamaráda), hledali jsme nějaké pěkné skripty, gotiky. Mezi fonty přímo v distribuci Ubuntu jich moc není (a česky žádný), hledal jsem na Internetu a našel jsem projekt České Fonty.
Tento projekt si klade za cíl vytvořit databázi svobodných fontů, které jednak vypadají hezky, ale hlavně projdou testem "Příliš žluťoučký kůň úpěl ďábelské ódy". A výběr je více než dostačující.
Jedná se o TrueType fonty. VyGůglil jsem několik návodů, jak je dostat do Ubuntu, a tady jsem je shrnul:
0) stáhněte fonty (zde předpokládám základní nastavení Firefoxu, tedy to, že se fonty stahují na plochu)
a) spusťte si terminál (Aplikace=>Příslušenství) a rozbalte je, třeba pomocí cd ~/Plocha; unzip `find -name "*.zip"` ;-)
b) adresář /uar/share/fonts/truetype je určen na TrueType fonty. Přepněte se tam (cd /usr/share/fonts/truetype).
c) Pokud v něm ještě nemáte vlastní adresář, vytvořte si ho pomocí sudo mkdir vlastnifonty; sudo mkfontdir vlastnifonty (jmeno může být samozřejmě libovolné, nemusí to být nutně často používané myfonts nebo moje vlastnifonty)
d) šup do něj (cd vlastnifonty)
e) přesuňte sem TTF soubory (sudo mv ~/Plocha/*.[Tt][Tt][Ff] .)
f) a nakonec obnovte cache fontů pomocí fc-cache -f -v ~/.font
g) pro ověření, že fonty jsou správně nainstalovány, si dejte fc-list |less

Snad to někomu pomůže.

1 komentář:

Miloslav Havrda řekl(a)...

Ahoj,
super návod.
Stránku http://www.ceskefonty.cz/ jsem vůbec neznal. Je to studnice krásných fontů.

Možná by jsi mohl svůj návod protlačit na jejich stránky do sekce faq.

Hezký den
Míla