Až Vám zčerná obrazovka, přejděte na Linux!

Proč používat Linux

středa 15. dubna 2009

Když chybí NTLDR

Včera večer mne velmi vystrašila moje druhá odmocnina ze čtvrtiny, když mi dva dny před její obhajobou se slzmi v očích oznámila, že jí nejede notebook. Přijdu tam a velmi mne vyděsila hláška: "Nelze najít NTLDR" :-(
Chvilka Gůglování dala jasnou odpověď: na disku C v kořenovém adresáři chybí buď NTLDR nebo NTDETECT.COM . A nebo je chybně nastavený aktivní oddíl. Chyběl NTLDR. Správným postupem je nabůtovat z Bůtovacího CD Windows, spstit záchrannou konzoli a v ní nakopírovat chybějící soubory na místo. Má to ale háček - co když neznáte administrátorské heslo? Typické je to v situaci, kdy Vám někdo Widle nainstaloval, zakázal Admina a Vašemu účtu dal administrátorská práva. Takže jsou dvě možnosti: resetovat adminovské heslo (až najdu URLčko na CD ISO image s tímto nástrojem, přiložím) nebo tam dostat soubor jinak. Třeba pomocí Live CD Linuxu a flešky :-) úplně obyčejné
cp /media/disc/i386/ntldr /windows/c

Protože mi nějak blbla grafika na IBM ThinkPad R31 pod Ubuntu 8.10, kopiroval jsem to nakonec escépéčkem z vedlejšího Linuxu, kde jsem měl vložené Wokenní CD :-)

Žádné komentáře: