Až Vám zčerná obrazovka, přejděte na Linux!

Proč používat Linux

pátek 11. září 2009

Máte slovo ve školství?

K tomuto titulku mne přiměl včerejší pořad Máte Slovo s paní Jílkovou jako moderátorkou. Pro ty z Vás, kdo to neviděli, stručně shrnu. Řešilo se:
- každý rodič zažil alespoň jednou "neqalitního" učitele pro své děti
- školáčci dvou přítomných maminek měli potíže s učitelem, jednu učitelku dokonce ředitel vyrazil. Děti totiž nestíhali tempu učiva (poruchy učení) a měli trojky v první třídě a čtyřky ve druhé...
- kantoři mají málo peněz
- slabé výsledky dětí v porovnání se světem
- kantoři mají prázdniny
- děcka jsou agresivní a nevychovaní (2% kantorů zažila fyzický útok ze strany žáků!!!)

Byl tam ministerský úředník, dvě matky, jeden bývalý učitel, dvě ředitelky, školský odborář.

Nebudu všechno dopodrobna řešit, jenom bych chtěl ukázat, jak je ten svět paradoxní. Co přímo vyplynulo:
- máme málo qalitních kantorů. Znám z vlastní zkušenosti případ učitelky, která učila naši Káťu ve třetí třídě. Děs běs hrůza, celá dědina si na ni stěžovala. Přišla v listopadu na záskok za těhulku a na štěstí v červnu skončila. Je to ale systémově dáno několika věcmi:
- kantorů je málo, takže není z čeho vybírat. Ředitelé jsou rádi, když naplní stav - řešení je samozřejmě lepší ohodnocení, ale nejen finanční, ale jde i o prestiž povolání; učitel je teď totiž často brán jako ta nejhorší špína...
- na pajdáku ani na učitelských oborech na odborných fakultách se neučí, jak správně pedagogicky přistupovat k dětem
- děcka jsou nezvladatelné, protože jsou nevychované. Rodiče nechávají výchovu kompletně na učitelích a zlobí se, když to nezvládají. Celá společnost je někde úplně jinde, takže se není čemu divit, že rodiče nevychovávají. Zde by prý bylo řešením zavést školní psychology (i pro kantory!!!). Jenomže nejsou peníze...
- rodiče nespolupracují s učitelem, neřeší problémy dětí, jsou vždycky na straně dětí - řešení je jasné a řekl to onen náměstek ministryně školství: Rodiče by se vždy měli na problémy dítěte dívat do nejposlednější možné chvíle tak, že učitel je v tom nevinně a chyba je na straně dítěte. Moc pěkná myšlenka.

Bylo řečeno, že děti toho umí stále méně a méně, obzvláště matematika a přírodní vědy jsou prý katastrofa. Proč ale to prý neví nikdo. No, já si myslím, že důvod je naprosto jasný.

Podle Jílkové a rodiček jsou kantoři staří a nemají k dětem individuální přístup. Obě požadují, aby se učitelé ideálně plně věnovali jejich ratolestem a podle nich řídili "tempo" učiva - jedna přímo řekla: "Na škole nasadili vysoké tempo a učitelka mi řekla, že to prostě musí zvládnout, jinak bude mít čtyřky... A v tom je právě onen kámen úrazu. Dnes je ve skoro každé třídě nějaké dítě, které má papír "na hlavu" - ať už je to porucha učení, dyslexie, dysgrafie, hyperaktivita,... Pokud mají učitelé přizpůsobit těmto žákům tempo učiva, je jasné, že nemůže zvládnout tolik, kolik by byla bývala zvládla, kdy se nebyla musela přizpůsobovat. To je asi takové, jako když máte čuři běžce na 400m. První to dokáže za 45s, druhý za 50s, třetí za 55s a čtvrtý pak minutu. Kdyby běželi každý svým tempem, budou mít průměrný čas 52,5s . Pokud al budou muset běžet ve skupině... Ani pomoc tomu nejslabšímu od těch rychlejších mu nepomůže dosáhnout lepšího času než řekněme těch 55s (ale i to bych se dost divil), což znamená, že všichni budou mít tento čas a tíám pádem je jejich průměr taky 55s a je tedy o 2,5s horší. A totéž je u "individuálního" přístupu. Ti nejlepší musí čekat na ty horší....

Řešení ale existuje a jmenuje se zvláštní třída. Pomalejší děti prostě budou mezi pomalejšími, učitelé k nim tak budou přistupovat, ale protože musí zvládnout stejné učivo jak oděti z normálních tříd, bude to muset holt doma dohnat tatínek s maminkou...

Žádné komentáře: